Begeleiden van pilots bij integrale risicoanalyse wateroverlast
Wateroverlast kan verschillende oorzaken hebben zoals het falen van een regionale waterkering, het inunderen van watergangen en sloten, het afstromen van regenwater over het maaiveld of het overlopen van riolen bij hevige regenval. Deze verschillende oorzaken van wateroverlast hebben ieder hun eigen veiligheids- en risicobenadering in de vorm van ontwerprichtlijnen en normeringen, maar deze sluiten niet precies op elkaar aan. In plaats van de huidige sectorale benadering kan een integrale risicoanalyse in sommige gevallen mogelijk tot een meer doelmatige aanpak leiden. Bij een integrale risicoanalyse wordt het totale risico op wateroverlast beschouwd op een specifieke locatie in het gebied, waarbij het risico afhankelijk is van de bijdrage vanuit de verschillende delen van het watersysteem, de ruimtelijke omgeving en de crisisbeheersing.
STOWA heeft als doel om de methode van integrale risicoanalyse wateroverlast een stap verder te brengen en toe te werken naar een reproduceerbare en in de praktijk toepasbare methodiek. Dit sluit ook aan bij aanbeveling 17 van de Beleidstafel wateroverlast en hoogwater van maart 2022. Aan de hand van een aantal pilotgebieden willen we deze methodiek vormgeven en toepassen.
In opdracht van STOWA speelt Ambient een grote rol bij het begeleiden van zowel de pilots als de en samenwerking tussen waterschappen en adviesbureaus. Daarnaast zal Ambient de bevindingen uit de verschillende pilots bundelen tot één overkoepelend advies.