Waterkering Oosterschelde

Kwaliteitsborging crisis- en calamiteitenproces Rijkswaterstaat

In het kader van het Uitvoeringskader Zorgplicht Primaire Waterkeringen Rijkswaterstaat is in 2016 per activiteit een plan-do-check-act uitwerking gemaakt, waarin voor de organisatie is aangegeven hoe er invulling wordt gegeven aan het kader Zorgplicht. Uit de reality-check bleek dat dit kader inhoudelijk goed is, maar dat Rijkswaterstaat zo nog niet werkt. Met name de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden binnen een procesgerichte organisatie zijn niet eenduidig belegd of niet expliciet gemaakt. Voor de Zorgplichtactiviteit ‘Calamiteitenorganisatie’ is inmiddels vastgesteld hoe het proces loopt van regulier beheer naar beheer onder bijzondere omstandigheden, naar crisisbestrijding en terug naar regulier beheer. Hierbij zijn ook de betrokken partijen in beeld gebracht. Rijkswaterstaat heeft besloten dit op te nemen als kader in de Werkwijzer Aanleg met nadere uitwerking in de kennisbank van werkprocessen (ARIS). Rijkswaterstaat heeft Ambient gevraagd om deze uitwerking voor ARIS ter hand te nemen en daarvoor de taken en bevoegdheden van de processtappen in het crisis- en calamiteitenproces inzichtelijk te maken.

De aanpak van Ambient richt zich op een brede inventarisatie van de taken en verantwoordelijkheden van de betrokken organisatieonderdelen van Rijkswaterstaat van het moment dat er een waarschuwingssignaal wordt afgegeven (beheer onder bijzondere omstandigheden), er een storing optreedt en deze storing niet op korte termijn oplosbaar blijkt te zijn (crisissituatie). Ambient heeft daartoe twee werksessies georganiseerd met personen die betrokken zijn bij het crisis- en calamiteitenproces. Vervolgens worden de bevindingen voorgelegd aan de verantwoordelijke proceseigenaren. De aanpak moet ertoe leiden dat inzichtelijk wordt hoe de rollen en verantwoordelijkheden in het crisis- en calamiteitenproces zijn belegd en dat deze rolverdeling breed wordt gedragen binnen de crisisorganisatie van Rijkswaterstaat.

Projectleden

Pui Mee Chan

Directeur en adviseur

Meer projecten binnen Watersystemen en waterveiligheid

Samenwerken

Evaluatie en samenwerkingsdocument BOWA

In de regio Amstel, Gooi en Vecht werken 15 gemeenten, Waterschap Amstel, Gooi en Vecht en 3 drinkwaterbedrijven samen in het Bestuurlijk Overleg Water AGV-gebied (BOWA). Zij werken gezamenlijk aan verschillende wateropgaven. Eind 2025 lopen de huidige afspraken af. Daarom hebben de samenwerkende partijen Ambient gevraagd om begin 2025 een...
Prinses Irenesluis in Amsterdam-Rijnkanaal

Ondersteuning werkgroep crisisbeheersing NZK-ARK

Om goed voorbereid te zijn op een mogelijke watercrisis, werkt de werkgroep crisisbeheersing Noordzeekanaal - Amsterdam-Rijnkanaal (NZK-ARK) in opdracht van de bestuurlijke samenwerking, aan een handreiking voor de bestuurders van de betrokken waterbeheerders. De handreiking omvat de bestuurlijke problemen en dilemma's bij een bovenregionale watercrisis in het NZK-ARK-gebied. Ambient werkt...
Rivierkreeft

Uitheemse rivierkreeften – bijeenkomst en opdrachtgeverschap afwegingskader

De afgelopen tijd is de aandacht voor rivierkreeften in algemene zin en bij waterbeheerders specifiek toegenomen. Ook het Rijk werkt aan een gerichte aanpak voor het beheer van invasieve rivierkreeften. Het ministerie van LVVN heeft hiervoor een Ontwikkelprogramma Beheersing Uitheemse Rivierkreeften (OBUR) in het leven geroepen. Diverse partijen, waaronder koepels...