Juridische borging maatlat groene en klimaatadaptieve gebouwde leefomgeving
De ministeries van BZK, IenW en LNV hebben in 2022, in nauwe samenwerking met de medeoverheden en met input van de bouwsector, vastgoedeigenaren en natuurorganisaties, de ‘Landelijke maatlat voor een groene klimaatadaptieve gebouwde omgeving’ ontwikkeld. De maatlat geeft invulling aan de behoefte aan een landelijk uniform kader voor klimaatadaptief en natuurinclusief bouwen. Een landelijk uniform…
Lees meerVerkenning doelen ruimtelijke adaptatie
Op verzoek van de stuurgroep Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) van het ministerie van I&W voert Ambient een verkenning uit naar doelen voor ruimtelijke adaptatie. De uitkomsten hiervan worden verwerkt in een notitie, die later dit jaar wordt geagendeerd in de stuurgroep Ruimtelijke Adaptatie. Het vertrekpunt daarbij is de Deltabeslissing Ruimtelijke Adaptatie (2014/2021). De behoefte van…
Lees meerProgrammacoördinatie Toekomstbestendig waterbeheer vanuit verbinding met het verleden
STOWA en Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) werken intensief samen in het programma ‘Toekomstbestendig waterbeheer vanuit verbinding met het verleden’. Ambient is voor STOWA coördinator van dit programma. Het doel van het programma is dat kennis over het verleden een vanzelfsprekend onderdeel wordt van het huidige en toekomstige regionale waterbeheer. De historie van een…
Lees meerUniforme uitgangspunten DPRA-stresstesten (VNG)
In het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (2018) hebben gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk met elkaar afgesproken dat zij elke 6 jaar de kwetsbaarheid van het eigen grond- en beheergebied met een stresstest klimaatadaptatie in beeld brengen. De stresstesten vormen de basis voor risicodialogen en het uitwerken van uitvoeringsagenda’s. De stuurgroep Ruimtelijke Adaptatie wil starten met…
Lees meerLIFE-IP Klimaatadaptatiestrategie voor disseminatie en replicatie
In 2022 is het programma LIFE-IP Klimaatadaptatie van start gegaan. De aanleiding voor dit programma is de Nationale Adaptatie Strategie, en de barrières die in de uitvoering hiervan worden ervaren. De vier belangrijkste barrières zijn: Kennisdoorwerking en tools. Bewustwording en urgentiebesef. Integrale aanpak en governance. Financiering en businessmodellen. In 18 projecten wordt geleerd hoe deze…
Lees meerOndersteuning Buyer Group duurzaam baggeren
Nederland, waterland. De kanalen, rivieren, vaarten en sloten worden steeds ondieper door het bezinken van zand en slib. Door te baggeren blijven de wateren op de juiste diepte en daarmee geschikt voor hun functie, bijvoorbeeld als waterafvoer of als vaarroute. Baggeren is echter een energie-intensief proces waarbij nog veel gebruik wordt gemaakt van fossiele brandstoffen.…
Lees meerHandreiking decentrale regelgeving klimaatadaptief en natuurinclusief bouwen en inrichten
In vervolg op het onderzoek naar de juridische mogelijkheden bij klimaatadaptief bouwen schreven Ambient en FLO Legal (voorganger was Colibri Advies) in 2020 een handreiking over decentrale regelgeving bij klimaatadaptief bouwen en inrichten. Hiermee wordt onduidelijkheid over de juridische (on)mogelijkheden weggenomen. De handreiking is in mei 2020 verschenen en hier te downloaden. In een webinar…
Lees meerVerantwoordelijkheden bij risico’s van extreem weer in een veranderend klimaat
Het klimaat verandert met als gevolg een toenemende kans op weersextremen, zoals lange perioden van droogte, hitte, zware zomerse onweersbuien die gepaard gaan met extreme regen, harde windstoten en hagel en langdurige neerslag in de winter. Deze weersextremen kunnen zorgen voor overlast en schade. Bijvoorbeeld in de vorm van storm- of waterschade, hitteschade aan infrastructuur,…
Lees meerCommunicatieteam Register Externe Veiligheidsrisico’s
Het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) dat onder de Omgevingswet is opgesteld legt vast dat er een Register Externe Veiligheidsrisico’s (REV) moet komen. Op dit moment wordt het REV gebouwd, in samenwerking met gemeenten, provincies en omgevingsdiensten. Het Projectplan Register Externe Veiligheidsrisico’s legt daarom veel nadruk op de communicatie met bronhouders en noemt drie communicatiedoelen: transparant…
Lees meerProgrammasecretaris Rijkskeringen
Om Nederland te blijven beschermen tegen het water worden ruim 200 kilometer primaire keringen en 480 kilometer aan regionale keringen periodiek uitvoerig beoordeeld en getoetst aan de normen van waterveiligheid. Rijkswaterstaat heeft het Programma Rijkskeringen opgestart voor het coördineren van de beoordeling op veiligheid van de primaire waterkeringen en vervolgens de coördinatie van de benodigde…
Lees meer